Arriba la calor

calor-ou-frioPla d’actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS)

El Departament de Salut (Agència de Salut Pública de Catalunya i Servei Català de la Salut) posa en marxa i coordina, any rere any, un conjunt d’actuacions emmarcades en el Pla d’actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS), que abasta tot Catalunya i en especial les grans ciutats i en el qual hi participen diversos departaments i institucions.

Els objectius d’aquest Pla són:

  • Predir les possibles situacions meteorològiques de risc, amb la màxima antelació que permetin els mitjans tècnics.
  • Minimitzar els efectes negatius de les onades de calor sobre la salut de la població a Catalunya, especialment els grups més vulnerables per l’edat, malaltia o situació social.
  • Coordinar les mesures i els recursos existents a Catalunya per fer front a una possible onada de calor

Quan les temperatures són anormalment altes, la calor excessiva pot ser un perill per a la salut. Les temperatures molt extremes i l’excés de calor produeixen una pèrdua de líquids i de sals minerals (clor, potassi, sodi, entre altres) necessaris per a l’organisme. Aquest fet pot agreujar una malaltia crònica o provocar deshidratació i esgotament. Si l’exposició a temperatures tan elevades es perllonga, es pot patir un cop de calor, que és una situació que pot acabar sent greu.

Hi ha alguns símptomes que ens poden alertar:

  • temperatura molt alta
  • mal de cap
  • nàusees
  • set intensa
  • convulsions
  • somnolència o pèrdua del coneixement

Davant d’aquests símptomes, traslladeu la persona a un lloc més fresc, doneu-li aigua, mulleu-la, venteu-la i aviseu urgentment els serveis d’emergències (061).

Quines són les persones que tenen més risc de patir els efectes de les onades de calor sobre la seva salut?

  • Persones més grans de 75 anys
  • Persones amb determinades circumstàncies socials (viure soles, pobresa, etc.)
  • Persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat o autocura
  • Nadons
  • Persones amb hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties respiratòries (MPOC, bronquitis), malalties renals, malaltia de Parkinson, malaltia d’Alzheimer, obesitat o altres de cròniques
  • Persones que prenen medicaments especials (tranquil·litzants, antidepressius, psicòtrops o diürètics)
  • Persones amb problemes mentals i de conducta deguts al consum de substàncies psicoactives o d’alcohol
  • Els infants més petits
  • Persones que realitzen un activitat física intensa
  • Persones que hagin de romandre o fer activitat física a l’aire lliure (incloses les activitats laborals)

Què heu de fer en cas d’onada de calor?

Protegiu-vos del sol i de la calor.

A casa, controleu la temperatura:

  • Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol directament durant les hores de sol.
  • Obriu les finestres de casa per refrescar-la durant la nit.
  • Estigueu-vos a les estances més fresques.
  • Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l’ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, entre altres). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar les hores de més calor en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera).
  • Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d’aigua.

Al carrer, eviteu el sol directe:

  • Porteu una gorra o un barret.
  • Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
  • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
  • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
  • Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
  • Vigileu en els trajectes en cotxe durant les hores de més sol i mai no hi deixeu els infants o a persones fràgils amb les finestres tancades.

Limiteu l’activitat física durant les hores de més calor:

  • Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor.
  • Reduïu les activitats intenses.

Beveu força i vigileu l’alimentació:

  • Beveu aigua i sucs de fruita, fins i tot, sense tenir set.
  • No preneu begudes alcohòliques.
  • Eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

Ajudeu els altres. Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola:

  • Mireu de visitar-los un cop el dia.
  • Ajudeu-los a seguir aquests consells.
  • Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar
  • Informeu-vos sobre els horaris dels centres d’atenció primària que teniu més a prop, tant del vostre municipi com del lloc on aneu de vacances.
  • Recordeu el número de CatSalut Respon (061), que us pot atendre diàriament, durant les vint-i-quatre hores. Allí us poden donar consells de salut, indicar-vos els centres sanitaris més propers o, si és necessari, activar una atenció domiciliària.
  • Recordeu que a les oficines de farmàcia podeu obtenir informació sobre com evitar els problemes causats per la calor.
  • Seguiu les prediccions meteorològiques perquè us anticiparan els dies més calorosos.
  • Acudiu amb antelació als professionals sanitaris i socials per prevenir els possibles problemes per a la vostra salut.

Mesures d’actuació ambiental per prevenir la calor

Abanico-Gran-Lujo-StradivG

Aquesta entrada s'ha publicat en Medi ambient, Medicina de família, Pediatria i puericultura, Salut comunitària i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s