Per una atenció segura, ajudeu’nos!!!

Cinc accions per millorar la seguretat de l’atenció mèdica

Cinc accions per millorar la seguretat de l’atenció mèdica

Aquestes són algunes de les accions clau que els pacients poden dur a terme per evitar errors i fomentar una atenció sanitària segura.

GenCat-info-feb22_cat

Els mateixos pacients són també una part fonamental del procés per millorar la seguretat del pacient. Alguns estudis demostren que els ciutadans que participen en les decisions sobre la seva salut tenen més probabilitats de recuperar-se més ràpid.

Ja sigui abans d’una operació, durant una consulta, en el moment de renovar una prescripció o de fer una prova diagnòstica, hi ha una sèrie de qüestions que s’han de tenir en compte. Et presentem una infografia amb algunes de les accions importants que es poden dur a terme per garantir una atenció segura.

Cinc accions per millorar la seguretat de l’atenció mèdica

Expliqueu-vos

És molt important explicar amb detall tota la informació clínica del vostre cas: què us passa, des de quan, on sentiu les molèsties o dolor, quina medicació preneu o si patiu alguna al·lèrgia. Podeu fer una llista de tots els medicaments que preneu per avisar el vostre metge o metgessa i el vostre farmacèutic sobre tot el que preneu o sobre qualsevol al·lèrgia als medicaments que pugueu tenir. No tingueu vergonya de comentar qualsevol aspecte relacionat amb la vostra consulta. Lliureu les proves que tingueu (anàlisis, radiografies, tomografies computades o TC, etc.) o els informes de les proves. El metge o metgessa necessita conèixer tots els vostres hàbits: si fumeu, preneu drogues, teniu un ofici de risc per a la vostra salut, etc. Recordeu: la informació és seguretat.

Pregunteu

No dubteu de preguntar tot el que no sapigueu o no conegueu de la vostra malaltia: els símptomes, l’aplicació i durada dels tractaments, l’evolució de la malaltia, les possibles complicacions, etc. Parleu amb el vostre metge o metgessa fins a assegurar-vos d’entendre perfectament totes les seves respostes.

Informeu-vos

Escolteu amb atenció tota la informació que us ofereixen el metge o metgessa i el personal sanitari. No doneu mai res per segur. La vostra participació activa és molt valuosa en la presa de decisions dels professionals de la salut que us atenen. Penseu, per exemple, en el tipus de medicació que pugueu necessitar. Cal que informeu abans de les al·lèrgies que patiu o d’aquells fàrmacs que ja preneu per evitar possibles esdeveniments adversos. També convé estar ben informats sobre els símptomes que solen aparèixer en el cas de reacció a algun medicament o prova i, si passa, fer-ho saber als professionals de la salut que fan el seguiment de la vostra malaltia.

Assegureu-vos

És important comprovar que preneu el tractament prescrit de la manera correcta. Si no enteneu una prescripció, quan o com heu de prendre un medicament, o teniu qualsevol altre dubte, pregunteu fins a tenir-ho ben clar. Si us han fet proves mèdiques, consulteu quan i de quina manera rebreu els resultats.

Busqueu suport

Un familiar o persona de confiança us pot ajudar a tenir una assistència més segura i entenedora. Aquesta companyia és recomanable a l’hora de fer preguntes, entendre millor les explicacions o facilitar informació als professionals de la salut que us atenen. Si després de la visita al metge o metgessa, us queden dubtes referents al diagnòstic o tractament, demaneu més explicacions.

Més informació aquí.

Aquesta entrada ha esta publicada en Consells, Medicaments, Medicina de família, Qualitat i seguretat, Recomanacions, Salut, Seguretat dels pacients. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari