Prevenció de les malalties cardiovasculars

Són la primera causa de mort a Catalunya.

El 80% de les morts per malalties cardiovasculars es poden prevenir adoptant un estil de vida saludable.

La prevenció de les malalties cardiovasculars consisteix a reduir i controlar els factors de risc.

A continuació, trobareu alguns consells que us ajudaran a millorar la vostra salut cardiovascular.

L’alimentació juga un paper molt important en la prevenció i el tractament de les malalties cardiovasculars. La dieta mediterrània ajuda a controlar l’obesitat i a reduir els nivells del colesterol i el sucre en sang i la pressió arterial. 

La pràctica regular d’activitat física no només millora la salut cardiovascular, sinó que comporta molts altres beneficis, com la prevenció d’altres malalties, l’augment de l’esperança i la qualitat de vida, i la millora de l’estat d’ànim.

El pes normal o pes saludable és el que permet mantenir un bon estat de salut i gaudir d’una bona qualitat de vida. Es calcula en funció de les característiques (edat, sexe o complexió) de cada persona mitjançant la fórmula de l’índex de la massa corporal (IMC), que és el resultat de dividir el pes (en quilos) entre l’alçada al quadrat (en metres). Quan l’IMC es troba entre 18,5 i 25, la persona té un pes saludable.

Per evitar el sobrepès i l’obesitat cal prendre dues mesures bàsiques: el manteniment d’una alimentació saludable i la pràctica regular d’activitat física.

El consum de tabac i d’alcohol són hàbits perjudicials no només per a la salut cardiovascular, sinó per a la salut en general.

Controlar la pressió arterial és molt important per evitar les malalties cardiovasculars, especialment si es té en compte que el seu nivell augmenta amb l’edat. Retardar o prevenir la hipertensió és possible amb un estil de vida saludable, mitjançant mesures com ara seguir una dieta equilibrada i baixa en sal, fer esport regularment, no fumar i moderar el consum d’alcohol.

Una persona és hipertensa quan té repetidament la pressió arterial sistòlica (la màxima) igual o superior a 140 mm Hg, o bé la pressió arterial diastòlica (la mínima) igual o superior a 90 mm Hg. Els criteris poden variar en cada persona, sobretot si es pateix alguna malaltia. En cas de tenir diabetis, les xifres de control han de ser més baixes (per sota de 130/85 mm Hg).

Convé tenir una determinació del colesterol total abans dels 35 anys. Els nivells de colesterol total en la població general es classifiquen en tres grups: 

  • Ideals: inferiors a 200 mg/dl. Cal repetir-ne la determinació al menys un cop cada cinc anys.
  • Moderats: entre 200-240 mg/dl. Cal repetir-ne la determinació al cap d’entre un i cinc anys.
  • Alts: superiors a 240 mg/dl. Cal fer-ne un nou control, però aquesta vegada mesurant també el perfil lipídic complet (colesterol LDL, colesterol HDL i triglicèrids).

Les persones que ja han patit una malaltia cardiovascular han de mantenir uns nivells de colesterol LDL inferiors a 70 mg/dl, mentre que les persones amb diabetis han de mantenir-los per sota dels 100 mg/dl.

El diagnòstic de diabetis l’han de fer els professionals sanitaris mitjançant una anàlisi de sang. El valor normal de glucosa en sang se situa entre 70 i 100 mg/dl quan s’està en dejú. Mantenir aquest valor dins de la normalitat facilita, a més, el bon control de la pressió arterial i del nivell de colesterol en sang, i també ajuda a no augmentar de pes.

La diabetis, molt especialment la diabetis de tipus II, pròpia de l’edat adulta, està estretament vinculada a factors com la hipertensió, la hipercolesterolèmia, l’alteració dels triglicèrids, el sobrepès i l’obesitat, el sedentarisme i l’estrès, entre d’altres. En la majoria de casos, amb l’adopció d’un estil de vida saludable n’hi ha prou per corregir o reduir els riscos de patir la malaltia però, en d’altres mesures, també cal medicació.

Les responsabilitats diàries, la pressió laboral, els canvis sobtats i determinades experiències de la vida, com ara la pèrdua d’un ésser estimat, poden provocar estrès. Seguir les recomanacions següents us pot ajudar a prevenir-lo i controlar-lo:

  • Cultiveu les vostres aficions. Reserveu una estona del dia per fer alguna cosa que us agradi i que us faci sentir bé.
  • Cuideu les relacions personals. Mantenir contacte amb les persones de l’entorn és un element molt important per al benestar emocional de la majoria de les persones de qualsevol edat.
  • Feu activitat física diàriament. La pràctica habitual d’activitat física disminueix l’estrès, l’ansietat i la depressió i millora la salut mental en general.
  • Manteniu una dieta variada i equilibrada en nutrients, quantitat i freqüència. Això contribueix al bon funcionament del vostre sistema nerviós i a una bona salut emocional.
  • Dormiu les hores necessàries per trobar-vos bé i rendir l’endemà i feu-ho en un entorn saludable. Establiu uns horaris regulars a l’hora d’anar a dormir i de llevar-vos, fins i tot durant els caps de setmana.
  • Eviteu el consum de drogues. Les persones que prenen drogues tenen un risc més alt de patir trastorns de l’estat d’ànim, com depressió i angoixa.

Més informació aquí.

Aquesta entrada ha esta publicada en Consells, Medicina de família, Novetats, Recomanacions, Salut, Salut comunitària, Salut mental. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s