La tornada a l’escola

educacio_arees_1

S’acaba l’estiu i de nou a l’escola. La retrobada amb els companys, noves assignatures, nous professors i també els vells problemes: activitats extraescolars, els polls, les motxilles, els dinars de carmanyola, etc.

Ús oferim uns consells a tenir en compte d’avant d’aquests problemes tant clàssics

Seguir amb l’activitat física

Es recomana que els infants i adolescents facin seixanta minuts (una hora) o més d’activitat física diària.

Una vida activa té molts beneficis!

• Prevé l’obesitat i el sobrepès.
• Millora l’estat d’ànim, la concentració i el rendiment escolar (en assignatures com matemàtiques, llengua…).
• Ajuda a relacionar-se amb els altres i a créixer millor, més alegres i sans.

Algunes idees

• Fer el camí a l’escola a peu (o en patins o en bicicleta) pot ser una oportunitat d’or per introduir l’activitat física en la rutina diària del vostre fill o filla. Si la distància ho permet, podeu portar-los a l’escola caminant. Es pot fer diàriament, a dies alterns o un dia a la setmana… És una bona manera d’acumular minuts d’activitat física!

• Pujar escales.

• Realitzar  jocs actius: fet i amagar, ballar, jugar als parcs o al pati de l’escola…

• Participar en activitats esportives: interesseu-vos pels esports o per les activitats en què els vostres fills i filles ja participen.

• Prioritzeu alguna activitat esportiva si els apunteu a activitats extraescolars.

• Es pot utilitzar el pati de l’escola per ser actius. Informeu-vos al vostre barri o ajuntament sobre la modalitat de patis escolars oberts, que són aquells que s’obren com un espai d’ús públic per a famílies, infants i adolescents fora d’horari escolar, cap de setmana i durant el període de vacances escolars.

• Limiteu l’estona d’estar asseguts davant la televisió o d’altres pantalles (ordinador, jocs…).

• Aprofiteu els dies festius per ser actius en família.

Font: Canal salut

Els polls

A l’entrada Em pica el cap, hi trobareu informació sobre aquest problema que es repeteix any rere any.

Les motxilles

La motxilla és una manera pràctica per a nens i adolescents de dur els llibres i el material escolar. Fent-ne un ús correcte es poden evitar els comuns dolors d’esquena.
Les motxilles escolars estan dissenyades per distribuir el pes de la càrrega entre els músculs més forts del cos. No obstant això, si pesen massa o es duen de manera incorrecta, els músculs i articulacions del teu fill es ressentiran. Tingues en compte que les males pràctiques continuades poden comportar contractures i forts dolors d’esquena, coll i motxillesespatlles, així com problemes de postura.

La motxilla més adequada per als teus fills és la que reuneix aquestes característiques:

  1. No convé que les motxilles superin el 10% del pes corporal del nen o nena. S’han de situar en la zona lumbar, s’han de poder graduar segons l’alçada i el pes ha de quedar repartit entre les dues espatlles.
  2. Les motxilles han d’estar ben dissenyades. Han d’ajustar -se correctament i s’han de portar penjades a les dues espatlles (de dos tirants) per equilibrar el pes. Cal evitar les motxilles pesades i d’un sol tirant.
  3. És millor que la motxilla tingui tirants gruixuts i com més amples millor, així com un respatller encoixinat.
  4. . L’ús d’un cinturó encoixinat que es pugui cordar a l’altura de l’abdomen o el pit serveix per repartir millor el pes i facilita la subjecció de la motxilla.
  5. Les motxilles amb rodes tenen l’avantatge de no sobrecarregar l’esquena, però s’han de saber utilitzar adequadament, perquè si la força que realitza el nen o nena per estirar-la no és uniforme pot sobrecarregar-li més un costat que l’altre.
  6. Es recomana emplenar-les de dins cap a fora, posant els objectes més pesats i plans enganxats a l’esquena; així es reparteix millor el pes i no es clava a l’esquena.
  7. Convé que el nen o nena s’organitzi i deixi preparada la motxilla el dia abans, i que consulti l’horari d’assignatures de l’endemà per assegurar-se que porta tot el necessari. L’estil de vida sedentari i el baix to muscular també s’associen a patologies de l’esquena. Per tant:
    1. Cal potenciar la musculació de l’esquena i promoure l’exercici físic en els nens i nenes de forma
    2. També es recomana evitar dormir de bocaterrosa perquè és perjudicial per a l’esquena; és millor fer-ho boca amunt o de costat

Més informació: Canal salut 

Dinar de carmanyola

Una bona opció per a què s’impliquin els fills a la seva alimentació és preparar junts la carmanyola per a l’escola. Un recurs pràctic pot ser la preparació de plats únics que incloguin farinacis (cereals, pasta alimentària, arròs i tubercles com la patata), verdures (mongeta tendra, amanida…) i proteics (llegums, carn, peix, ous), acompanyats de fruita i/o lactis, pa i aigua.

Per tal de garantir la varietat d’aliments i les quantitats adients de tots els grups (llet i derivats; fècules; fruites i verdures, carns, peixos i ous; etc.), és aconsellable fer una carmanyolaplanificació setmanal que inclogui la resta d’àpats (sopars, esmorzars, caps de setmana).

És molt recomanable que els vostres fills facin un esmorzar complet a casa (pa, galetes o cereals; fruita o suc de fruita natural; llet o iogurt), abans d’anar a l’escola.

En l’esmorzar de mig matí i en el berenar és important donar preferència a entrepans, fruita, fruita seca i lactis. Els productes de brioixeria i pastisseria es poden consumir de manera ocasional i amb moderació.

Podeu obtenir més informació a Canal Salut

Activitats extraescolars

La majoria de nens no finalitza l’activitat diària amb la jornada escolar, sinó que va a classes extraescolars, que en ocasions poden suposar un estrès per al petit.

Els pares necessiten mantenir els seus fills ocupats després de l’escola, fins que acabin de treballar i puguin tenir-ne cura. Malgrat que de vegades es tracta d’una necessitat, és important no abusar d’aquestes activitats i tenir en compte diferents aspectes per escollir les més adequades per a cada nen.

 Les activitats extraescolars més comunes són les d’aprenentatge d’idiomes, d’esports i de música, que amplien els coneixements i les habilitats dels vostres fills. Una de les activitats més freqüents és la de reforç escolar, orientada a aquells alumnes que necessiten millorar les seves notes.

Tenint en compte que les activitats extraescolars es fan en el temps lliure de l’infant o del jove, aquestes han de ser prou atractives i interessants per a ells. Una bona manera d’encertar l’activitat extraescolar dels vostres fills és preguntar-los directament quina activitat volen fer. No és aconsellable obligar-los a escollir una activitat. És més profitós escoltar les seves preferències i motivar-los per fer l’activitat.

Programeu conjuntament les activitats extraescolars i de lleure del curs, procurant que els quedi temps per estudiar, descansar, relacionar-se. Procureu que el seu horari no quedi molt atapeït perquè cal que també comparteixin temps en família, especialment els més petits.

Tingueu en compte si els vostres fills van tenir cap dificultat el curs anterior, per preveure o organitzar activitats de suport o de reforç.

dance-party

 

 

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Consells, Pediatria i puericultura, Salut comunitària i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s