Durant l’estiu augmenten els trajectes llargs en cotxe, però fins i tot en els trajectes més curts, els del dia a dia, cal tenir molt present la importància de la seguretat infantil als cotxes.
Els sistemes de retenció infantil: cabassos, cadiretes i elevadors redueixen el risc i la gravetat de les lesions en cas de col·lisió en els menors de 1,35 m, així com el cinturó de seguretat en els adults.
Un Sistema de Retenció Infantil (SRI) adequat redueix el risc de mort en un 70% en cas d’accident.
És obligatori l’ús dels SRI al cotxe fins que el nen té 12 anys o fa 135 cm d’alçada.
Des de finals del 2013 es troba en vigor la nova normativa “i-Size” d’homologació de Sistemes de Retenció Infantil. Aquest reglament, que conviurà temporalment amb l’anterior SRI pretén que les cadiretes s’ajustin millor a les característiques físiques de cada nen i s’acoblin amb major precisió al seient del vehicle.
Les principals novetats que aporta “i-Size” són:
- Substitució de l’actual classificació de cadiretes per grups de pes per un interval d’alçada. Cada fabricant haurà d’indicar entre quines alçades està recomanada cada cadireta (per exemple, entre 40 i 100 centímetres).
- Introducció del xoc lateral com a prova obligatòria per a obtenir l’homologació. Aquesta prova no era obligatòria fins ara, malgrat les reivindicacions dels automòbils clubs europeus davant l’elevat risc d’aquests xocs.
- Tots els nens fins a 15 mesos hauran de viatjar en sentit contrari a la marxa del vehicle. Aquesta és la principal novetat sobre la posició de la cadireta en el cotxe, ja que la normativa anterior només exigia circular contra la marxa fins als 9 quilos (aproximadament, 9 mesos). Aquesta nova obligació solament ha d’aplicar-se als SRI homologats segons “i-Size”.
- “i-Size” promou la universalitat en l’acoblament de les cadiretes al vehicle. Per evitar llistats de compatibilitats entre SRI i vehicles es promou un sistema d’ancoratge “i-Size” en el vehicle que serà compatible amb totes les cadiretes homologades segons la nova normativa. Aquestes cadiretes seran compatibles amb els vehicles equipats amb Isofix i s’elimina la possibilitat de subjecció mitjançant el cinturó de seguretat.
La normativa “i-Size” es troba en vigor des de finals del 2013. Alguns fabricants de cadires de cotxe ja han presentat dispositius adaptats a la nova normativa i al llarg d’aquest any apareixeran els primers models compatibles amb “i-Size”. No obstant això, s’ha establert un temps de convivència –encara per definir– entre el nou reglament i l’anterior (ECE-R 44). Així, les famílies que ja disposin d’SRI poden seguir utilitzant-los sense problemes segons les normes actuals.
Grup 0, fins a 10 kg
- CABÀS. En els seients posteriors, en posició horitzontal i transversal a la marxa
- SEMPRE EN DIRECCIÓ CONTRÀRIA a la marxa i preferiblement als seients del darrere.
- Si va al seient davanter del passatger, l’AIRBAG FRONTAL HA D’ESTAR DESCONNECTAT.CADIRETA. Al davant, sempre amb el coixí de seguretat frontal desconnectat, o darrere, sempre en sentit contrari a la marxa.
Grup 0+, fins a 13 kg
- SEMPRE EN DIRECCIÓ CONTRÀRIA a la marxa i preferiblement als seients del darrere.
- Si va al seient davanter del passatger, l’AIRBAG FRONTAL HA D’ESTAR DESCONNECTAT.CADIRETA. Al davant, sempre amb el coixí de seguretat frontal desconnectat, o darrere, sempre en sentit contrari a la marxa.
Grup 1 (9 a 18 kg), Grup 2 (15 a 25 kg) i Grup 3 (22 a 36 kg)
-
Preferiblement, als seients del darrere (central, millor).També en el seient davanter del passatger, si el coixí de seguretat està desconnectat.
- GRUP 1, en SENTIT CONTRARI A LA MARXA el màxim temps possible (fins a 2 anys) o, alternativament també en el sentit de la marxa.
- GRUPS 2 i 3, en el SENTIT DE LA MARXA.
Recomanacions sobre l’ús correcte dels SRI:
- És important desconnectar el coixí de seguretat quan col•loquem la cadireta al seient davanter de l’acompanyant.
- Assegureu el cabàs o la cadireta als seients posteriors seguit les instruccions del fabricant.
- És convenient que els nadons viatgin en sentit contrari fins als 2 anys.
- El cinturó o arnès ha d’ajustar-se perquè no quedi separat del cos.
- No hem de viatjar amb un nen als braços o assegut sobre la falda, ja que en cas d’accident la gravetat fa que el pes del nen augmenti fins a 20 vegades i resulti impossible subjectar-lo.
- Si deixem l’infant a càrrec d’una altra persona, també hem de deixar-li la cadireta per al cotxe, per si té necessitat de desplaçar-lo.
- L’ordre de situació del sistema de retenció infantil dins l’automòbil, de major a menor seguretat, és el següent:
- Seient central posterior.
- Seients laterals posteriors.
- Seient davanter (amb l’airbag davanter desconnectat).
- Hem de reemplaçar la cadira de seguretat per una nova després d’un accident, si la cadireta ha rebut algun impacte.
……i recordeu donar exemple als infants cordant-vos el vostre cinturó.
FAROS: La importància de l’ús correcte dels sistemes de retenció infantil
FAROS: Tria la millor cadireta de cotxe per al teu fill
RACC Anàl·lisi de més de 200 sistemas de retenció infanil.
Canal Salut Salut i seguretat infantil al cotxe.
Canal salut. Col·lisions de trànsit
RACC: Com triar i instal·lar correctament una cadireta infantil?
A tot arreu es parla de 1,35m, les cadires són fins a 36 kilos. La meva filla té 7 anys i mig, fa 1’33m però pesa 45k, fins ara porta un alçador però no hi cap gairebe i va molt incomoda. Ha de continuar seient al alçador? O li podem treure i que vagi aseguda al seient del cotxe? Gràcies
Bona tarda, hem estat revisant les últimes actualitzacions , segons l’última normativa tot nen menor de 135 cm ha d’utilitzar els S.R.I homologats per pes i edat. Excepcionalment els menors de 12 anys amb estatura igual o superior a 135 cm poden anar directament amb els cinturosn de seguretat del propi vehicle. Fins a 150cm es aconsellable que els menors segueixin utilitzant els S.R.I.
t’adjunto la direcció de la pàgina: http://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/educacion-vial/recursos-didacticos/infancia/2015/Sistemas-de-Retencion-Infantil-DGT.pdf
Gracies per respondre, però no em treuen els dubtes, ni amb la vostre resposta ni els de la DGT, ja que les cadiretes són fins els 36k, per tant encara que la nena li falti 2cm per el 1’35m, la cadira és insegura
El 9 dic. 2016 18:29, “CAP Valls Urbà” escribió:
> capvallsics commented: “Bona tarda, hem estat revisant les últimes > actualitzacions , segons l’última normativa tot nen menor de 135 cm ha > d’utilitzar els S.R.I homologats per pes i edat. Excepcionalment els menors > de 12 anys amb estatura igual o superior a 135 cm poden anar di” >