6 de febrer, Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina

La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l’extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d’altres amb finalitat no terapèutica. La mutilació genital femenina es practica a vint-i-sis països africans i en alguns d’Àsia.

Uns 140 milions de dones i nenes pateixen en l’actualitat les conseqüències de la MGF, en la majoria dels casos es practiquen durant la infància, entre la lactància i els 15 anys.
Es calcula que a l’Àfrica hi ha 92 milions de dones i nenes de més de 10 anys que han estat objecte de MGF.

Tot i que algunes comunitats musulmanes, i d’alguna altra religió, la practiquen, es pot afirmar que no és un precepte islàmic, ni tampoc de cap de les religions principals. La vinculació amb la tradició depèn més de la identitat ètnica que no del país al qual es pertany. La mutilació genital femenina és, doncs, una pràctica cultural que es realitza en el context d’una comunitat i d’un grup, que la justifica en creences errònies des de molts diversos àmbits.

El costum i la tradició són, amb diferència, les raons més invocades per explicar la mutilació genital femenina. Juntament amb altres característiques físiques o de comportament, la mutilació genital femenina defineix qui pertany al grup. Això és més evident quan la mutilació es porta a terme com a part de la iniciació a l’edat adulta.

Moltes persones que pertanyen a societats que practiquen la mutilació genital femenina, especialment en comunitats rurals tradicionals, consideren que és un hàbit tan normal que no poden imaginar-se una dona que no hagi estat sotmesa a la mutilació. Segons informes, altres diuen que només les marginades o les estrangeres no estan mutilades genitalment. Sovint la mutilació genital femenina s’estima necessària perquè una nena sigui plenament considerada com dona, i la pràctica marca la diferenciació de sexes pel que fa als seus futurs papers en la vida i en el matrimoni.

Es creu que l’ablació del clítoris i dels llavis -que alguns consideren les «parts masculines» del cos de la dona- incrementa la feminitat, terme que sovint és sinònim de docilitat i obediència. És possible que el  trauma de la mutilació tingui aquest efecte en la personalitat d’una nena. Si  la mutilació forma part d’un ritu iniciàtic, llavors va acompanyat d’ensenyaments explícites sobre el paper de la dona en la seva societat.

En moltes societats, una raó important que s’esgrimeix a favor de la mutilació genital femenina és la creença que mitiga el desig sexual de la dona i, per tant, redueix les possibilitats que hi hagi relacions sexuals fora del matrimoni. Es posa en dubte la capacitat de les dones no mutilades de ser fidels per pròpia voluntat. En moltes societats que practiquen  la mutilació genital femenina és extremadament difícil, si no impossible, que  una dona es casi si no s’ha sotmès a la mutilació. En el cas de la infibulació, a la dona la «cusen» i la «obren» només per al seu espòs. Les societats que practiquen la infibulació són marcadament patriarcals. És d’importància vital impedir que la dona tingui contactes sexuals «il·legítims» i protegir-les de relacions sexuals no desitjades, perquè es considera que d’això depèn l’honor de tota la família. No obstant això, la infibulació no constitueix una garantia contra les relacions sexuals «il·legítimes», ja que és possible «obrir» i «tancar» de nou a la dona. En algunes cultures, el increment del plaer sexual de l’home és una raó que s’invoca en favor de la mutilació. Testimonis merament anecdòtics suggereixen que els homes prefereixen dones sense mutilar com companyes sexuals.

Altres raons que justifiquen la mutilació genital femenina també poden ser la neteja i la higiene. Els termes populars per referir-se a la mutilació són sinònims de purificació (tahara a Egipte, tafur al Sudan), o de neteja (sílice-ji entre els bambarras, grup ètnic de Mali). En algunes societats que practiquen la mutilació genital femeninaMGF, a les dones no mutilades se les considera poc netes i no se’ls permet manipular aliments ni aigua.

Hi ha la percepció existent a les comunitats que practiquen la MGF que els genitals de les dones no mutilades són lletjos i voluminosos. En algunes cultures, hi ha la creença que els genitals de la dona poden créixer i resultar incòmodes penjant entre les seves cames, llevat que s’extirpi el clítoris. Alguns grups creuen que el clítoris de la dona és perillós i que si toca el penis de l’home o el cap del nen durant el part, aquests moriran.

Les idees sobre els efectes beneficiosos que té la MGF a la salut no es donen únicament a l’Àfrica. Durant el segle XIX, a Anglaterra, hi va haver debats sobre si la clitoridectomia podria curar a la dona de «malalties» com la histèria i la masturbació «excessiva». Als Estats Units, la clitoridectomia, es va continuar practicant per aquests motius fins ben entrat el segle XX. No obstant, els beneficis per a la salut no són el motiu que més s’esgrimeix per justificar la mutilació a les societats on encara es practica.

La pràctica de la MGF és anterior a l’Islam i no és habitual entre la majoria dels musulmans, però ha adquirit una dimensió religiosa, apuntant que es tracta d’un precepte islàmic emanat de l’Alcorà.

Hi ha diversos tipus de mutilació genital femenina reconegudes per l’OMS:

  • Tipus I: Supressió del prepuci amb o sense supressió de tot o part del clítoris
  • Tipus II:Supressió del clítoris amb extirpació total o parcial dels llavis menors
  • Tipus III: Supressió de part dels òrgans genitals o tots i sutura de l’obertura vaginal
  • Tipus IV: Punció, perforació o incisió del clítoris i/o dels llavis. Estirament del clítoris i/o els llavis. Cauterització del clítoris i del teixit circumdant. Raspat del teixit que envolta l’orifici vaginal (talls de l’angurya) o tall de la vagina (talls del gishiri). Introducció de substàncies o d’herbes corrosives a la vagina per causar sagnat o amb la finalitat d’estrènyer el canal vaginal

A Catalunya, la població de risc és originària bàsicament de regions on es pràctica el tipus I i el tipus II.


cuideu les vostres filles

Vídeo CanalUNED. Mutilació genital femenina. La tradició contra la vida

Vídeo UNIFEC. Mutilació genital femenina

Vídeo Europa Press. Dia contra la Mutilació Genital Femenina

Què és la mutilació genital femenina?. Diversos idiomes

Descripció d’una clitoridectomia
Asseuen a la nena nua, en un tamboret baix, immobilitzada almenys per tres dones. Una d’elles li envolta fortament el pit amb els braços; les altres dues l’obliguen a mantenir les cuixes separades, perquè la vulva quedi completament exposada. Llavors, l’anciana utilitza la navalla d’afaitar per extirpar el clítoris. A continuació ve la infibulació: en el que es practica un tall al llarg del llavi menor i després elimina, raspant, la carn de l’interior del llavi major. L’operació es repeteix a l’altre costat de la vulva. La mare, així com les altres dones, “verifica” el seu treball, algunes vegades introduint els dits. L’obertura que queda per a l’orina i el flux menstrual és minúscula. Després, s’aplica una pasta i s’assegura la unió dels llavis majors mitjançant espines d’acàcia.  Aquestes espines es fixen amb fil de cosir o crinera de cavall.

Fonts: CanalSalut, OMS, Amnistia Internacional, UNED

Aquesta entrada s'ha publicat en Salut comunitària i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a 6 de febrer, Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina

  1. Retroenllaç: Jornada sobre Mutilació genital femenina. | CAP Valls Urbà

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s